Monitor

Monitor je typickým příkladem výstupního zařízení, tedy takového zařízení na které jdou výstupy z počítače. Monitory se vyskytují v různých velikostech (udávány jsou úhlopříčky obrazovky v palcích) a to od 14" (historické kousky, již několik let se nevyrábí) do 30". Běžná (minimální) velikost je dnes 19"-21".

CRT monitory

Obraz je tvořen velmi rychle kmitajícím elektronovým paprskem. Ten při dopadu na speciální vrstvu vysvítí jeden bod jednou barvou. To znamená, že jeden paprsek musí osvítit postupně celou obrazovku a to v každém bodě 3x pro každou ze základních barev. Osvícené body však nezůstanou zářit navždy a rychle zhasínají. Proto musí paprsek postupně osvítit každý bod na obrazovce a to nejméně 60x za sekundu (60Hz). Tato obnovovací frekvence je však nedostačující a často z ní bolí oči, nebo hlava (blikající obraz), je proto potřeba nastavit obnovovací frekvenci alespoň na 75Hz. Dnes se již s těmito monitory nesetkáte.

Princip RGB

Tyto základní barvy jsou 3: červená (Red),  zelená (Green) a modrá (Blue), proto se hovoří o RGB barevném modelu. Princip je následující, pokud paprsek osvítí plnou intenzitou pouze červenou část bodu bude celý tento bod zářit pouze červeně, osvítí-li se červená i modrá část plnou intenzitou vznikne bod fialový, a osvítí-li se všechny tři části bodu vznikne bílá. paprsek však nemusí zářit vždy plnou intenzitou, a je tak tedy možno dosáhnout libovolné barvy z celého spektra.

RGB color model

LCD panely

LCD panely jsou zcela odlišnou technologií od klasických CRT monitorů. Je zde použito tekutých krystalů, odtud také název Liquid Crystal Display. Tyto panely při zobrazování neblikají a mají také menší vyzařování. Jejich výroba je však náročnější a cena tedy vyšší. Princip barevného skládání je obdobný tedy RGB, ale bez elektronového paprsku, ten se zde vůbec nevyskytuje. Místo toho je každý bod tvořen ze tří částí odpovídajících základním barvám a podle stupně natočení tekutých krystalů se mění výsledná barva.

Důležité faktory pro hodnocení LCD jsou rozlišení, rozměry zobrazované plochy, doba odezvy, pozorovací úhel, podpora barev, jas, kontrast, poměr stran a vstupní porty (DVI, VGA nebo HDMI).